Digitalizace – přepis ve vysokém rozlišení (až 192 kHz / 24 bit).

Restaurování zvukových analogových i digitálních magnetických pásek.

Velmi důležitou částí restaurátorského procesu je kvalitní přepis analogové nahrávky do digitální podoby ve vysokém rozlišení.
Veškeré přepisy se provádí přehráváním analogových médií na dobře udržovaných, pravidelně seřizovaných magnetofonech, propojených vysoce kvalitními vodiči spolu s precizními masteringovými analogově-digitálními převodníky.

Podstatnou fází digitálního restaurátorského procesu, je volba a míra uplatnění jednotlivých fází procesu, podobně jako je tomu například u masteringu. V digitálním procesu jsou vždy používány pouze sofistikované softwarové algoritmy pracující ve vysokém rozlišení. Po finalizaci restaurátorských úkonů může teprve dojít k zvukovému re-masteringu.

Formáty medií:

• Profesionální a amatérské pásy o šířce 1/4” (6,35 mm) ve čtvrtstopém, půlstopém
a celostopém formátu s rychlostmi posuvu 9,52 cm/s, 19,05 cm/s, 38,1 cm/s.

• Profesionální pásy o šířce 1/2” (12,7 mm) ve čtvrtstopém formátu s rychlostmi posuvu
9,52 cm/s, 19,05 cm/s, 38,1 cm/s.

• Profesionální studiové pásy šířky 1” (25,4 mm) v osmistopém formátu s libovolnou rychlostí posunu.

• Magnetofonové kazety (MC) s šířkou pásu 1/8” (3,81 mm).

• Digitální magnetofonové kazety (DAT)

• Gramofonové desky a folie s rychlostmi přehrávání 33, 45, 78 ot./min

Obecná pravidla:

Neodmyslitelnými fázemi profesionálního procesu restaurování analogového zvukového media a jeho záznamu jsou:

1. Restaurování analogového media

• Analýza archivovaného media po vyjmutí z archivačního boxu. Zjištění míry opotřebení
a projevů nežádoucích chemických reakcí.

• Ošetření a příprava media na přepis (digitalizaci). Eliminace jevů, které mohou způsobit nenávratné poškození archivovaného záznamu.

• Určení rychlosti záznamu (reprodukce), ekvalizační korekce (IEC, NAB,..), apod.

2. Přepis – digitalizace

• Přepis – digitalizace ve vysokém rozlišení (až 192 kHz / 24 bit).

3. Uložení k dlouhodobé archivaci

• Zajištění podmínek pro dlouhodobou archivaci zvukového media, tak aby nedošlo působením mechanických sil, vlhkosti a nesprávné teploty k jeho poškození.

• Skladování magnetických pásů v speciálních kartovoných archivačních boxech orientovaných vertikálně je doporučeno při teplotě 18° C ± 2° C a relativní vlhkosti 40% ± 5%. Pásky na cívkách před jejich vložením do boxu ještě nejlépe zatavíme do PVC sáčku, do kterého přidáme malé množství silikagelu pro vyrovnání vlhkosti.

4. Restaurování zvukového záznamu

• Digitální analýza a odstranění rušivých elementů z nahrávky způsobem, který na sebe co možná nejméně upozorňuje. Eliminace vrstvy šumu, hluku, rušení, různé typy lupanců a jiná poškození.

• Oprava chybějících částí záznamu či oprava kolísání rychlosti záznamu.

• Pro archivaci digitálních zvukových záznamů používáme výhradně Broadcast Wave format (BWF), který je extenzí formátu WAV (PCM) určenou pro archivní účely dle mezinárodní normy EBU - TECH 3285

• Message-Digest algorithm (MD5) hashovací funkce určená pro kontrolu integrity souborů


info: hdt@smitmajer.cz

Copyright © 2010 - 2014, Headless Duplicated Tapes.